Monday, February 23, 2009

Kata-kata hikmah


diingatkan terlebih dahulu, ulasan tersebut adalah dari pandangan aku sendiri, klu xsuke itu aku punye ulasan. korang xsuke korang punye pasal..

" Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam
kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan
banyak tapi diiringi dengan riak."

ulasan aku : biarlah dimata orang kita gagal. Daripada kita memperlihatkan ke'riakan dimata mereka dan berdose, apabila kita berjayakan sesuatu. Yang penting kite ikhlas dan dah wat tanggungjawab kita

"Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam
kenangan"

ulasan aku : hidup ni memang banyak pengalaman yang kita akan tempuhi. Ada yang pahit, ada yang manis. segale ape yang kita tempuhi hanya kite je yang rase, kite je tahu.. orang lain? mereka hanye melihat dan klu rase pun hanye dengan rase yang palsu..

"Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari
batu.Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti
sutera. "

ulasan aku : Klu nak tegur orang tu biarla betul dan berhikmah. kitakan orang melayu, setiap orang ade hati, kite pun ade hati, jangan la tegur dengan sesedap hati kite sendiri je. hati orang len pun kne jage.


"Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia
itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan."

ulasan aku : Memang manusia tu sejak lahir memang dilahirkan dengan kemesraan. Kite dilahirkan dengan adanya, kemesraan ibubapa kita. Tapi... ade gak insan-insan yang xsuke sme nie, sme nak ajak telingkah sane, telingkah sini. ade je yang xpuas hati. hmmm manusia...

"Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup
seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

ulasan aku : Kalau tak dapat nak jadi lilin pun, janganlah padamkan api lilin tu, kesian orang tu terabe-rabe, karang klu salah rabe awak jugak salah. Dah tu sape suruh matikan lilin. Dahla matikan lilin, die campak lagi kulit durian kat kite, memang kejam.

"Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan
orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan."

ulasan aku : Biarlah orang lain anggap kesilapan kita adalah sesuatu yang memalukan kita dan mengutuk kite dengan kesilapan itu. Tapi kita harus bangun, dan jadikan kesilapan itu sebagai pengajaran yang tak ternilai harganya.

"Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak
melakukan perkara yang betul."

ulasan aku : Bila kite nampak orang tu nak buat silap cepat-cepatlah kite bantu dan perbetulkan , sebab klu kite tau orang tu buat silap dan kite biarkan, antare punca kesilapan itu adalah kite sendiri, yang tahu tapi sombong! tak mahu bagi tau orang tu akan kesilapan mereka.

last word dari aku "Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita
walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

ayuh bangun.....





0 ConteNg siNi KLu Berani: